«Οχι σε μείωση ΦΠΑ»
Γιάννης Διαμαντίδης, υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων: «Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε, προϋπόθεση όμως είναι μία, ότι οι όποιες μειώσεις θα πάνε υπέρ του επιβάτη». |
Πάντως, ο κ. Διαμαντίδης απέκλεισε το ενδεχόμενο να μειωθεί και ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Η πρόσκληση του κ. Διαμαντίδη προς τους ακτοοπλόους για τη διαμόρφωση μίας συμφωνίας κυρίων δεν αποκλείεται τις αμέσως επόμενες ημέρες να πάρει και πιο συγκεκριμένο χαρακτήρα, όπως πρόσκληση για επίσημες συναντήσεις, χωρίς αποκλεισμούς όπως ανέφεραν στη «Ν» κύκλοι προσκείμενοι στον υπουργό, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η πρόσκληση θα αφορά και τις δυο ενώσεις (ΕΕΝ και ΣΕΕΝ) που εκπροσωπούν την ακτοπλοΐα.Ο κ. Διαμαντίδης αναζητεί ως φαίνεται ένα αξιόπιστο συνομιλητή σε έναν κλάδο ο οποίος όμως αυτή τη στιγμή είναι διασπασμένος.Σημειώνεται ότι οι κρατήσεις υπέρ τρίτων επιβαρύνουν το εισιτήριο στην ακτοπλοΐα μέχρι και το 37% στο βαθμό που ληφθεί υπόψη ο ΦΠΑ που είναι 23% στα φορτηγά και 13% στους επιβάτες.Το ΥΘΥΝΑΛ έχει προχωρήσει σε μία μελέτη του όλου θέματος και ο κ. Διαμαντίδης σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να έχει καταλήξει σε μία αναπροσαρμογή ή και κατάργηση ορισμένων εξ αυτών των κρατήσεων που οδηγούν σε μία μείωση των τιμών των εισιτηρίων κατά 12-14%. Αυτό περίπου είναι το ποσοστό σχολίαζαν κύκλοι του υπουργείου.Ωστόσο, αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση είναι η μείωση αυτή να περάσει στην κατανάλωση μέσω μίας δέσμευσης των επιχειρήσεων ότι για ένα εύλογο χρονικό διάστημα δεν θα προχωρήσουν σε αυξήσεις τιμών (π.χ. ένα χρόνο ή μέχρι τέλους του 2011).Σημειώνεται ότι η Attica Group η οποία είχε ανακοινώσει από τις αρχές του έτους, με επίσημο δελτίο τύπου αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων κατά 8% σε μέσο όρο από 1/4/2011, έχει δεσμευθεί ότι με τη μείωση των κρατήσεων θα μειώσει αμέσως τις τιμές ισόποσα.Ωστόσο, άλλοι παράγοντες της ακτοπλοΐας θέτουν ένα προβληματισμό σε σχέση με την πορεία των τιμών του πετρελαίου και με το κατά πόσο μπορούν να δεσμευθούν. Εναλλακτικά σενάρια
Στο πλαίσιο αυτού του προβληματισμού κύκλοι του κλάδου εξετάζουν διάφορα εναλλακτικά σενάρια, όπως ο χρόνος διάρκειας της συμφωνίας, ή ακόμη και η επιβολή επίναυλου καυσίμων όπως συμβαίνει στις γραμμές της Αδριατικής.Στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες σε αντίθεση με τις αεροπορικές, η νομοθεσία δεν επιτρέπει την επιβολή επίναυλου σημειώνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.Ο επίναυλος καυσίμων δεν θα επιβαρύνεται με τέλη υπέρ τρίτων θα είναι ανεξάρτητος από την τιμή του εισιτηρίου, θα αναγράφεται χωριστά και θα αφαιρείται μόλις παρατηρείται μείωση της τιμής του καυσίμου.Παράλληλα οι ακτοπλόοι επιμένουν και στη μείωση του ΦΠΑ ο οποίος στη χώρα μας είναι ο υψηλότερος σε όλη την Ευρώπη.
Υψηλότερα μισθώματα λόγω του πετρελαίου
Το σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα με τα καύσιμα γίνεται αποδεκτό και από την πολιτική ηγεσία του ΥΘΥΝΑΛ η οποία προχωρεί σε αναπροσαρμογές των μισθωμάτων των αγόνων γραμμών πολυετών συμβάσεων.
Στις συγκεκριμένες συμβάσεις υπάρχει «ρήτρα καυσίμων» που παρακολουθεί την πορεία των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων και αναπροσαρμόζει ανάλογα το ύψος του μισθώματος.
Οι ακτοπλόοι δεν συμφωνούν πλήρως με το συγκεκριμένο τύπο υπολογισμού της αύξησης ή μείωσης του μισθώματος λόγω ρήτρας, ωστόσο θεωρούν ότι είναι μία λύση στις πολυετείς συμβάσεις.
Στο πλαίσιο αυτής της αναπροσαρμογής η αρμόδιος υφυπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, Ελπίδα Τσουρή, υπέγραψε απόφαση η οποία τροποποιεί παλαιότερη και αφορά στην αναπροσαρμογή των ετήσιων μισθωμάτων των πολυετών συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας από 1/11/2010 έως 31/10/2011.Η απόφαση προβλέπει αναπροσαρμογή στο 9,8871% αντί 2,5136% για πλοία που χρησιμοποιούν καύσιμο τύπου IF 380 (1,5%). Στο πλαίσιο της απόφασης αυτής τροποποιήθηκε η υπογραφείσα σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με την ακτοπλοϊκή εταιρεία Blue Star Ferries για τη γραμμή Νάξος-Αστυπάλαια και επιστροφή από 25.650 ευρώ ανά δρομολόγιο σε 28.186,03 ευρώ αντί 26.294,75 ευρώ από 1/11/2010 έως 31/10/2011.Η Νορβηγία αύξησε 70% τις επιδοτήσεις για άγονεςΤην ίδια στιγμή που στη χώρα μας αναζητούνται λύσεις εκ των ενόντων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην ακτοπλοΐα, άλλα κράτη φαίνεται να αντιμετωπίζουν κάπως διαφορετικά τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Νορβηγία.Πρόσφατα η υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της χώρας ανακοίνωσε ότι επήλθε συμφωνία με τη ναυτιλιακή εταιρεία Hurtigruten, προκειμένου η δεύτερη να εξακολουθήσει για άλλα οκτώ χρόνια να εξυπηρετεί 34 λιμάνια στα νορβηγικά φιόρδ με 11 πλοία. Η συμφωνία έγινε στο πλαίσιο διεθνούς διαγωνισμού στον οποίο όμως προσήλθε μόνο η συγκεκριμένη εταιρεία έπειτα από δύο αποτυχημένες προκηρύξεις.Το μίσθωμα για τα οκτώ χρόνια ανήλθε στα 5,1 δισ. νορβηγικές κορόνες ή στις 640 εκατ. νορβηγικές κορόνες τον χρόνο (82,5 εκατ. ευρώ περίπου το χρόνο), και είναι αυξημένο κατά 70% από το μίσθωμα που είχε δοθεί τα προηγούμενα οκτώ χρόνια.Η Hurtigruten εξυπηρετούσε τα νορβηγικά φιόρδ στο πλαίσιο σύμβασης ανάθεσης δημόσια υπηρεσίας για οκτώ χρόνια. Η σχετική σύμβαση λήγει στο τέλος του 2011.Προκειμένου να υπογραφεί νέα σύβαση με τον ίδιο ή άλλο ενδιαφερόμενο, οι νορβηγικές αρχές έκαναν έως τώρα δυο αποτυχημένους διαγωνισμούς. Τελικά στον τρίτο η Hurtigruten κατάθεσε πρόταση για συνολικό μίσθωμα ύψους 750 εκατ. κορόνες. ’ρχισαν οι σχετικές διαπραγματεύσεις και η συμφωνία έκλεισε στα 640 εκατ.Και οι δυο πλευρές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την συμφωνία καθώς η συγκεκριμένη διαδρομή μέσα στα νορβηγικά φιόρδ που καλύπτει η Hurtigruten και συνδέει 34 λιμάνια, θεωρείται ως σημαντικό προϊόν του νορβηγικού τουρισμού.Ο πρόεδρος και βασικός μέτοχος της Hurtigruten, Trygve Hegnar, σημείωνε στο ετήσιο δελτίο της εταιρείας ότι η αναπροσαρμογή του μισθώματος ήταν επιβεβλημένη καθώς η παροχή των υπηρεσιών αυτών στο νορβηγικό κράτος προκάλεσε το 2010 ζημίες ύψους 108 εκατ. νορβηγικών κορονών στην εταιρεία, ενώ το 2009 οι ζημιές έφθασαν τα 204 εκατ. νορβηγικές κορόνες.Στη χώρα μας το ύψος των συνολικών μισθωμάτων για τις άγονες γραμμές έφρασαν το 2010 τα 90 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2010.Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση προχώρησε στη κατάργηση των πολυετών συμβάσεων για λόγους δημοσιονομικούς, ενώ ταυτόχρονα μείωσε τις κατηγορίες των πλοίων με αποτέλεσμα εμμέσως και τη μείωση των μισθωμάτων για την επόμενη χρονιά.ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Ο ΠΣΕΑΣ εκφράζει την ικανοποίηση του, γιατί οι πολύχρονοι αγώνες του, για κατάργηση των υπέρ τρίτων κρατήσεων, πριν εκδικασθούν από την Ελληνική δικαιοσύνη οι προσφυγές του, βρίσκουν σύμφωνο με τις απόψεις μας τον αρμόδιο υπουργό κ.Γιάννη Διαμαντίδη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου